Ukupno prikaza stranice

srijeda, 25. studenoga 2015.

7. post


Šjor Jeru uznija uz svih dvaeistitri skale Fanat ka da nosi litru mlika, a ne čovika, šta je sitan, al isto ima priko pedeset kila. Fanat, ribar, veslima veslajuć nabija snagu za nevirovat. Nije je ni pokaziva nesvjestan je al par puta pucala su nečija rebra i vilice. Ni mu to bilo drago, al koji je taj koji će Njemu protiv Trogira - "selo od 30 kuća" - platiše rebra, "neš ti, rpa govana" - platila vilica. U Tere, pa Ona bila naNj malo ljuta, ali samo malo i samo reda radi, jer da i Fanat nije opizdija, Ona bi in pljunila, raknila u pijat sa spizom, a može bit malo in i pivu točenu začinila - pišakon. Oni će Njoj protiv Trogira. Mater i nerodila.

... dolazila je lagano poNj al zašto sa sićen ...
Šjor Jere se svakon sekundon osića bolje i onda, kad je doša sebi siti se i šta je vidija. Nikom neće govorit, al vidija je, osjetija vitar kakav nikad nije ćutija, vidija je Smrt glavon i bradon. Dolazila je lagano poNj, al zašto sa sićen. Di jon kosa kojon žanje. Kojon život uzima. Biće će njega sićon zalit, a u siću je nešta šta uzimlje dušu. Pri punoj svjesti, razmišljajući o tome, zanemarija je Fanta. Ovi ka da je kod sebe doma, svemu zna misto, oša po čistu bjankariju, nakon što je otvorija ponistre. Ispriča se Jeri i opeta ga, ka dite malo, s kreveta prinija u fotelju. Prominija posteljinu. Tako ga je mater naučila, jer ćaća mu, pokoj mu duši ima problema s čestim vrtoglavicama i nesvjesticama. Čista posteljina, prozračena soba prvi su korak. Drugi korak ličenja je medovina. Svaki pola sat pola deca. Zazvaće Rosu, najbliža je, da napravi čaj od timijana, vrijeska, kunice i dubčaca. Mire će joj reć kad dođe. A on će se po trave zaletit u Anite, travarke, starije od najstarijeg trogiranina. Ma neće on, Rosu će poslat. Bolje da je on kod Jere. "Diš u manite Anite!?!" znali su trogirani govoriti između se svakome ko bi pita di je može nać, di stoji. Oni su je se bojali i samo kad je bilo pitanje smrti išli bi njojzi. Nisu jon govorili jerbo tako nisu ni mislili, vištice, al isto i bilo straj jerbo pričale su se priče o tomen kako Ona sve sa travaman može osim mrtvoga oživit. Njeno umijeće s travaman bilo je nadugo i naširoko poznato. Dolazili bi i iz Zagreba, Dubrovnika, iz Njemačke ljudi, neki opet, što znači da je znala rađu. Nije jon se to vidilo po kući. 

vrijesak
Obična kamena trogirska kućica s malo većin vrtlon u kojemen je sadila sve te zdrave trave, a koje oni jesu znali al nisu i znali koristit za lik. A bidna Manita Anita, da su samo znali njenu životnu priču. Otompotom. Rosa nije ono baš trkon trčala al je isto žurnin korakon put Anite ošla. Nije zaboravila: triba joj svega po deset lista. Timijana, vriska, kunice i dubčaca. Znala je da Anita ništa ne pita nego koliko jon dadnu. Ponila je 5.000 dinara. To će jon bit dosta garant. Fanat joj je to da. On bar sve znade. A i ti Ive, baren da je njen, a ne ukući joj oni posro od čovika. Samo bevanda, na kauč umoran, satrven od sidenja u kancelariji, ni žarulju nezna prominit, kacavida šta je to, vida ... Smiri se Rosa jer Anita nije bilo ko. Potirat će je s vrata od dvora ako osjeti da je živčana, ljuta bisna. Stigla taman prid kuću. Stane, prikrsti se, duboko uzdahne i uđe u dvor. Straj? Koji straj? Malo neugodno ... i malo strašno. Škripa ulazni vrata Anitine željezne ograde bila je ka i zvono. Aniti znak da pogleda kroz ponistru ko jon i zašto dolazi. Često je znala šta koga muči bez da joj reče i rič. Tako bi i ovi put. Bidna pripanuta Rosa.

timijan
Anita, niko joj nije moga reć ništa ni za Jeru, ni za nesvist, joj odma s vrata govori: "Znaden šta ti triba. Za skuvat čaja panutom u nesvist. Sačekaj minut-dva. Sad ću ja.". Prikrsti se još jednome Rosa sad već pristravljena. Anita se vrati s pet vrićica na kojoj je svakoj ručno pisalo šta je unutri. "Rose, zapanti dobro šta san ti rekla. Kad voda uzavri, maknite je da se malo oladi, pa tek onda metnite ovin redom, po deset lista imaš u svakoj, osim u ovoj petoj. Dakle, timijan, vrijesak, kunicu i dubčac, vratit na špaker i kad voda uzavri isut ovi osušeni mažuran. Odma maknit sa špakera i šta prije, vrilo dok je, dat bolesnome. Jesi zapantila?". "Jesan. Fala ti Anita i Bog te blagoslovija.". "Blagoslovljena sam ja rođenjem. Da nisam al bi radila šta radim. Živote spašavala, ljude ozdravljala, a vi svi bižite od mene ka da san vištica, zovete me Manita Anita sve dok van ne zatriban. Neka. Niko mi nikada, daj Bože, nedoša po ništa. Aj, požuri, pusti ti mene i moju litaniju. Raspričala sam se, željna društva ...". Jedva dočeka Rosa. I brzim korakom kako iz kuće, tako i iz dvora, priko ceste ravno mostu, za deset minuti je u šjor Jere.

kunica
Fanat je bija zadovoljan Jerinim izgledon i ponašanjem. Ribar svjestan da nije dotur, al pametan i snalažljiv čovik. Triba sačekat malo da Jere dođe sebi, da može na noge pa će polako u likara, da oni učinidu svoje. "Šjor Jere, jeste li dobro?". "Jesan lipi moj Ive. Šta bi ja da nije bilo tebe. Fala ti puno.". "Na čemu zafaljujete. Ja sam samo prvi naiša i to je to. Svak bi isto napravija na mome mistu. Posla san Rosu u Anite. Da van pripravimo čaj čiju ricetu mi još mater pokojna dala. A da valja, valja jerbo je moj ćaća ima taki problema." "Fala ti lipa moj Ive. Vidiš kako je biti sam. Otkako mi žena umrla ni ne živi mi se. Neman skimen leć u postelju i prepričavat dan ..." Prikinu i u razgovoru Rosa koja je otvorila vrata u svoj toj brzini ipak pristojno i oprezno da ne bi pripala šjor Jeru. 
dubčac
"Evo sam donila Ive sve šta si tražija, a Anita je dala i mažurana da ga stavimo tek kad voda uzavri sa svim ostalim." "Anitu valja poslušat. Šta god mi je u cilomen životu rekla, ja san je posluša. Ovo je riceta moje matere, al Anita zna najbolje. Aj ti Rose pristavi vodu za čaj, a ja ću još malo sa šjor Jerom proćakulat. Znaš nas muške - ni bakule bez ćakule - samo se nemoj smijat sad molin te." To jon reka pa poreka. Prvog ga uvatija smij, pa Rosu, a i šjor Jere im se pridružija. Smijali se i smijom sav onaj straj i napetost izbacivali iz sebe. "E Beška, Lovre moj, skoro me ubi" promisli šjor Jere, al odluči, Lovrine sriće i mira radi ne reć mu ni rič. Kakav je moga bi se i ubit šta ga je udrija i u nesvist bacija. "Baren da imaden sina ka šta je On, bilo kakvog. Šta će ti život bez diteta. Nit si Božju zapovid poštiva, nit si život uživa."

Trogir - biser među maruniman













________________________________________________________

RJEČNIK

uznija - odnio na povišeno mjesto
skale - stepenice, stube
ćutija - osjetio
sić - kanta za vodu
bjankarija - posteljina
ponistra - prozor
njojzi - njoj
mire - mjere
diš - gdje ćeš
di stoji - gdje stanuje
jerbo - jer
rađa - posao
jon - joj
bidna - bjedna, jadna
bevanda - pije bevandu (vino i voda u omjeru prema osobnom ukusu)
kacavida - odvijač, šerafciger
špaker, špaher, šporet - štednjak
isut - izasuti, istresti
riceta - recept
proćakulat - ogovarat koga, razgovarati o svemu i svačemu
bakula - posebna vrsta ženskog poljupca na određenom dijelu muškarčeva tijela